brazilianspamnewsletter #4

Hej!

Håber i ikke brækker for mange knogler på de glatte veje i Kbh! Ud fra den video en ven har sendt mig, er det koldt nok til at gå over søerne... Jeg føler med jer, men er ret glad for ikke at have oplevet den kulde endnu... Jeg kan forstille mig den vintertræthed i oplever, selvom der måske så småt begynder at være lidt håb, i det at dagene bliver længere...

Her fortsætter det med at regne dagligt, der er dagligt oversvømmelser hist og her, hvilket gør São Paulos trafik endnu mere uudholdelig... I forgårs var jeg på vej tilbage fra Ilhabela og hørte trafiknyheder hele vejen ind ti São Paulo... Radioværten blev ved med at sige "hvis du kan, undgå at komme ud i trafikken, bare bliv hvor du er, fordi du kommer ingen steder alligevel"... Før det overhovedet blev myldretid var der allerede over 100 km trafikprop, med udsigt til 400kms prop, i byen altså. Som en fyr sagde til mig, "São Paulo er bare en kæmpe parkering, hvor man nogle gange bare får muligheden for at skifte parkeringsplads."

Det er virkeligt en vild by, hvor de fleste kun kender og benytter sig af nogle få kvarterer... Men jeg må indrømme at jeg ser lidt frem til at kende mere af denne monster by. 11 millioner i indre by og ca. 20 millioner paulista i det store São Paulo... Og det er kun storbyen. I mandags var det faktisk byens jubilæum, med 456 år på bagen er det stadigvæk en teenagerby, i et teenagerland, hvor, ligesom ånden bag USA, alt er muligt endnu.

Der kører mange politiske reklamer på de nationale kanaler og man kan se regeringens meget legende logo "Brasil, o país de todos" (Brasilien, alles land) stort set overdet hele, hvor der appelleres til en stolthed over hvor meget landet har rykket sig, over hvad der har forbedret sig osv., og der er en klar besked om at have håb, visioner osv...

Der er jo også præsident valg i år... Så det er vigtigt at huske folk på hvad der er blevet opnået, hvilket parti har udført forbedringerne osv...

Jeg har besluttet mig for at jeg burde sætte mig lidt ind i disse ting, men det eneste jeg er kommet frem til indtil videre er at der bliver spillet på præsidentens personlig popularitet med en biografisk film, at mange folk griner ret meget af hans udtalelser, fordi han er semi-analfabet og kan åbenbart komme med nogle Bush lignende perler. Han taler åbenbart helt forkert når han udtaler sig...

En veninde fortalte mig for eksempel at han lige har udsendt en lov om at ændre grammatikken, så nogle ord med "-" nu er uden og omvendt, blandt andre ændringer... For eksempel skrev man sádicoanal og nu skriver man sádico-anal, eller man skrev pataxó-hã-hã-hãe og nu er det pataxó hã hã hãe, så på pib.socioambiental.org bliver det til Pataxó Hãhãhãe. Eller med andre ord, "hvis jeg ikke kan skrive og jeg bestemmer, så skal jeg bare sørge for at de andre hellere ikke kan finde ud af det"

Og nu jeg kastede mig ud i indianer navne, kom jeg i tanke om at der i starten af januar blev opdaget at der bor nogle ukendte indianer i sydøst Amazonas, dvs. indianer der ikke har været i kontakt med vores samfund endnu. Eller, det vil sige, det er man ikke helt sikker på, for hele ekspeditioner der bekræftede at der fandtes en isoleret gruppe, var på baggrund af en katukina (andre indianer) beskyldning om at disse indianer skulle have slået to lokale beboer mellem 2004 og 2008 og at en kvinde fra en Janela stamme skulle have været kidnappet ... i et døgn...Før manden havde hentet konen Luana uden våben eller lignende... Hvis i spørg mig, er det sikkert meget passende for en jaloux nabo eller ægtefælle...

Der bliver også sat lidt spørgsmålstegn til historien i nyere artikler, selvom kidnapningen er blevet relateret fra alle de andre indianer, og der er kommet nye detaljeret historier... Derfor er der ligenu omkring 11 mennesker fra Funai som vandre rundt i skoven for at finde ud af hvor denne ukendte stamme, som dog nok er en del af Katukani'erne, fordi de åbenbart taler samme sprog, bor så området kan begrænses, så de ikke kommer i kontakt med andre indianer eller ikke indianer, for ikke at blive smittet med ukendte sygdomme... Vildt, ikke?

Tilbage til byen om min lille brasiliansk opdagelsesrejse... Jeg har stadigvæk ikke fundet noget konkret job, selvom jeg er begyndt på at søge lidt mere, selvom det ikke er blevet en daglig øvelse endnu... Jeg er dog begyndt at gå lidt i byen i São Paulo og var for eksempel ud og danse forró tre gange sidste uge, på "Canto da Emma" onsdag og torsdag, hvor jeg kunne danse til live show af de ret anerkendte forró navne, Trio Virgulino og Dominguinhos, og lørdag på Remelexo... Jeg kunne dog best lide det første sted.

Jeg fik også mødt og danset med den produktionsansvarlige/ booker, for disse to steder + forró secreto som i øvrigt snakkede om at han havde brug for en ekstra person til at producere alle disse fester... Jeg har sendt ham mit CV og han virker interesseret...

Men jeg er også begyndt at blive lidt mere åben for andre muligheder... Hvorfor ikke arbejde på et krydstogtskib, eller en international skole for eksempel?

Det har været ret sjovt at være disse steder, fordi det var der jeg plejede at gå i byen da jeg bosat mig i Brasilien for et halvt år i foråret 2001. Det dejlige ved at komme ud og danse i Brasilien er at mænd ikke hænger i baren, de danser og man får lige dækket sit behov for fysisk kontakt på sådan et dansegulv... Nogle gange bliver der faktisk ikke efterladt plads til noget som helst fantasi om partnerens anatomi... Meget spøjs ting dog. Ud af det blå er fuldstændigt fremmede kroppe enten limet til hinanden for at finde rytmen, eller også startes der en kompliceret runde af mere eller mindre akrobatiske trin, det er ret flot at se, og man mister helt stedsansen af at danse det...

Nå... det må blive det for denne gang!

Jeg smutter en tur til Minas Gerais for at besøge min familie og måske en tur til Ubatuba, min teenager sommerby, så jeg må hellere op og pakke!

Knus og varme herfra.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Brasilien på Frederiksberg

brazilianspamnewsletter #3